Kraft och Starbucks i krig om kontrakt
Kraft distribuerar produkter under Starbucks namn till livsmedelsbutiker i USA. Detta gav till en början volym till Kraft och stärkte Starbucks varumärke. Men för en tid sedan hävdade Starbucks att Kraft inte längre lade ner tillräcklig styrka i sin marknadsföring av kafékedjans varor. Kraft svarade med en motanklagelse: Starbucks försvårade försäljning av Krafts kaffekapslar.Starbucks vill bryta samarbetet innan avtalsperioden går ut och i augusti erbjöd man Kraft 750 miljoner dollar i kompensation för detta. Kraft tackade nej. Avtalet säger att Starbucks ska betala verksamhetens verkliga värde plus en bonus på 35 procent. Enligt Kraft slutar då summan på gott och väl en miljard dollar.Avtalet mellan parterna beräknas ge en vinst på drygt 120 miljoner dollar per år att dela lika på, rapporterar New York Times.Striden bottnar förmodligen i att Starbucks nu satsar mer på livsmedelsbutiker för att kompensera en relativt svag utveckling i kaféerna. Om verksamheten fortsätter att växa blir lusten att ha Kraft som mellanhand mindre. För Kraft, som bland annat säljer kaffet Maxwell House, kommer en brytning innebära att en partner förvandlas till en konkurrent.Starbucks planer är att ta över distributionen i egen regi från och med mars nästa år. Frågan är vad domstolen kommer fram till.