Kampanj för kortbetalningar
I en stor kampanj går nu föreningen Hesslecity och samtliga banker i Hässleholm ut till handlarna för att få dem att uppmana sina kunder att betala med kort istället för kontanter.
Bakom kampanjen står organisationen Hesslecity och för att uppmuntra kortbetalningar använder man sloganen Gör Hässleholm tryggare - Betala tryggt med
idag, säger Jan Nordh som är ordförande i Hesslecity och konstaterar att det i landet begås mer än 20 rån
mot butiker varje dag.
Han ser också miljöaspekten som viktig i sammanhanget. Alla transporter av sedlar och mynt får
negativa konsekvenser för miljön. En sedel reser omkring tusen mil om
året, något som ger 500 kilo koldioxidutsläpp varje år. Transporter av sedlar och mynt bara inom Swedbank och sparbankerna leder bara det till utsläpp av 700 ton koldioxid.
Som
en morot för handlarna inom Hesslecity har man utlyst en tävling. De
tre butiker som ökar sina kunders kortanvändning mest utlovas
presentkort, skriver Norra Skåne.