Hallå... Johan Karlström, division livsmedel på Lantmännen
– Visst har vi diskuterat frågan ur den aspekten. Men vi anser att det i vårt uppdrag att ta ansvar för maten från jord till bord också ligger uppgiften att ta hand om resurserna. Man får sig en tankeställare när man får reda på hur mycket mat som slängs.Undersökningar visar att upp till en fjärdedel av maten som köps slängs. Och av de rester som ändå tas om hand är det bara några få procent som blir nya rätter. Kommer ni att lyckas så väl med kampanjen att ni faktiskt säljer mindre mat?– Vi tror väl inte att vi kan ändra helt på beteenden bara med en kampanj. Men det viktigaste är att vi får en debatt i de här frågorna. Det handlar ju som sagt om att utnyttja resurserHur har kampanjen tagits emot hittills?– Överväldigande positivt. Både av vad vi kunnat avläsa från bloggvärlden och även från spontana kommentarer från kunder som ringt in till oss. Det är väldigt kul.Har vi blivit sämre på att ta hand om rester och göra nya rätter av dem?– Ja, jag tror att det fanns en större kunskap i den äldre generationen.Är dagens konsumenter för rädda för gammal mat?– Kanske det. Man kan faktiskt använda näsa och smaksinne för att avgöra om saker går att använda. Men för det krävs som sagt kunskap.Kampanjen görs i samband med EU-projektet European Week for Waste Reduction, en vecka när vi ska minska sopmängden. Innebär det att det blir en repris nästa år?– Det har vi inte bestämt än. Först ska vi utvärdera det här. Men det är inte omöjligt.Lars Thulin