– Alla förstår vårt koncept och vi känner en sådan kärlek och respekt från våra konsumenter.Till Brämhults presseri kommer varje vecka omkring 400 ton citrusfrukter från bland annat Sydamerika, Spanien och Sydafrika, morötter från den kalkrika gotländska jorden samt äpplen från Sverige och Tyskland. Frukterna pressas till 17 smaker fördelade på 70 olika artiklar. Dagen efter att frukten pressats når den butiker, kaféer, restauranger och hotell. När arbetsdagen är slut och fruktpressarna slagits av, finns inget lager kvar. Allt som pressats har körts ut.I presseriet arbetar 40 personer och på kontoret 25, som sköter marknaderna i Sverige, Danmark och Norge. I Finland representeras Brämhults av ett systerföretag. Brämhults ägs sedan 2007 av tyska juicekoncernen Eckes-Granini med verksamhet i 17 länder och med en årlig omsättning på tio miljarder kronor. Innan Stefan Boström blev chef för Brämhults arbetade han ett år som vd i en annan fabrik inom koncernen, också den med inriktning mot nypressad juice, utanför Frankfurt:– Tiden där var en bra förberedelse inför vd-jobbet på Brämhults. Jag veckopendlade måndag till torsdag och fick massor av erfarenheter.Verksamheten hos Brämhults är säsongsanpassad, vad är det som händer just nu?– Nu i mitten av november kommer färska clementiner. Vi använder oss av de spanska clementunes, som är en kusin till apelsinen. Den är aromatisk och har en vacker färg och ger en känsla som är väldigt ”julig”.Har du någon egen favorit?– Det är blodapelsinen som kommer till jul. Blodapelsinerna från Sicilien ger en juice som är sur och söt på samma gång och som har en sådan vacker röd färg. Brämhults juice är en premiumprodukt, påverkades försäljningen under lågkonjunkturen?– Ja, den slog en del mot den kylda premiumjuicemarknaden, men vi passade på att investera under lågkonjunkturen och skaffade oss en ny fruktpress som kan pressa allt, citrus, bär, äpplen, morot. Vi pressade 14 miljoner liter i fjol och kommer att pressa ungefär lika mycket i år.Var vill du att Brämhults ska vara om fem år?– Vi brukar aldrig tala om procenttal, men nyligen byggde vi om vår produktion och investerade som sagt i en ny fruktpress vilket gjorde att vi kan fördubbla produktionen. Vi har alltså möjlighet att växa ganska mycket.Kajsa SöderbergMÖTETStefan BoströmAktuell: vd för Brämhults sedan den 1 septemberFödd: 1967Bakgrund: senaste året vd för ett systerföretag till Brämhults i Tyskland, sex år på Brämhults i olika funktioner, bland annat försäljningschef, marknadschef för Norden och logistikchef, innan dess på Royal Seafood och Forte, som säljer hår- och hudvårdsprodukter till dagligvaruhandelnBor: i AlingsåsFamilj: fru och två barnFavoritmat: italiensktFritid: vara med familjen, resa, motioneraVill äta middag med: spanska citrusodlaren Xavier