Det var några av slutsatserna som kunde dras ur den undersökning som TNS Sifo gjort för Fri Köpenskaps räkning rörande konsumentattityder kring låglaktosprodukter och GMO. Morgan Sandström från Sifo var något förvånad över att så många som uppenbarligen inte har problem med laktos ändå köper produkterna.Han hade ingen självklar förklaring till fenomenet, men en teori är att människor som är trendkänsliga respektive de som är lite allmänt oroliga väljer låglaktos.Intressant är också att 30 procent av de tillfrågade ansåg att smaken på låglaktosprodukter var sämre än för de konventionella. Bara 6 procent ansåg att smaken var bättre.66 procent av de tillfrågade ansåg det rimligt att låglaktosprodukter hade ett högre eller något högre pris.Av de som köper låglaktosprodukter är det 35 procent som köper fler än fem olika produkter med denna egenskap.Totalt hade knappt 4000 personer tillfrågats. Undersökningen gjordes i förra veckan.