Unilever ökar volym och vinst
Brittisk-holländska konsumentvarukoncernen Unilever ökade sin omsättning med drygt 13 procent till 11 548 miljoner euro under tredje kvartalet. Nästan tio procent av den tillväxten beror dock på valutaeffekter.
Den verkliga tillväxten blev 3,6 procent. Under perioden sjönk dock priserna med 1,2 procent. Rörelsemarginalen i den underliggande verksamheten, då är bland annat valutaeffekter borträknade, steg med 0,2 procentenheter till 17,0. I reda pengar ökade rörelseresultatet med 21 procent.Som vanligt är det marknaderna i utvecklingsländer som ökar mest i volym, + 8,8 procent. På den mogna marknaderna i väst stannade uppgången på 1,1 procent. Vd Paul Polman konstaterar att man hittills lyckats uppfylla målen för 2010: att fortsätta skapa en lönsam volymtillväxt, över året förbättra marginalerna samt ha ett starkt kassaflöde.