23948sdkhjf

Svensk kyckling ökar

Konsumtionen av svensk kyckling har hittills i år ökat med 8,5 procent och samtidigt visar Jordbruksverkets siffror att importen har ökat med 4,3 procent, jämfört med samma period föregående år.

Det betyder att konsumtionen av kyckling ökar kraftigt och att svensk kyckling tar marknadsandelar från lågprisimporten.– Vi har höga mål för livsmedelssäkerhet och djuromsorgen och vi strävar hela tiden efter att bli allt duktigare i klimatarbetet i den svenska kycklinguppfödningen. Vi moderniserar våra djurstallar och slakterier samt gör kycklingen tillgänglig i vardagen genom innovativa lösningar. Den ökande efterfrågan av svensk kyckling gör att nya stallar måste byggas. Det skapar arbetstillfällen och det är viktigt att även myndigheterna har tillräckliga resurser så att de kan hänga med i svängarna när vi utvecklar den svenska kycklingproduktionen ytterligare, säger Per Lindahl, som är ordförande i Svensk Fågel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078