Hallå...Maria Meizar, marknadschef på Larsa Foods
– Vi erfar att det hos de stora kedjorna Ica och Coop finns en generellt dålig uppfattning om våra produkter. Personalen är ofta ganska vilsen när det gäller att informera om etnisk mat. Ofta har man ingen som helst uppfattning om vad det är man säljer och därför kan man inte informera om det.Jag kan förstå om det är krångligt om man till exempel tittar på kolonial så finns det en uppsjö burkar och det är verkligen en djungel men då kan man låta personalen ta hem en burk och smaka på den. Då kan de sedan informera kunderna om den. Det finns ett stort glapp mellan sortimentet och informationen.Finns det inga butiker som är bra på information?– Bergendahls är lite bättre. Men vi vet att det är många invandrare som driver sådana butiker.Hur intresserade är kunderna av att prova etniskt?– Kunderna är intresserade men ofta tar en inköpare bara in någon produkt och inte alla produkter i en serie och då blir det svårt att förstå hur mycket man kan laga.Är det inte komplicerat för kunderna att lära sig helt ny matlagning?– Jo, det är det och därför blir det bättre i butiken om man har fler demonstrationer med etnisk mat så att kunderna kan se hur det ska gå till. Har du något bra exempel på en okänd produkt som skulle kunna tilltala svenska kunder?– Ja rosenvatten är en produkt som är helt okänd för de flesta men om man tar några droppar av det i vispad grädde till kladdkaka så får man en helt underbar efterrätt. Det är bara ett litet tips men jag tycker att man ska bli bättre på att integrera den etniska maten med den svenska. Det finns en stor kraft i det etniska sortimentet.Hur har ökningen hos er sett ut?– Från 2009 till 2010 ökade vi totalt 20 procent och sedan vi började 1994 så har vi tredubblat vår omsättning.Vad säljer bäst?– Ayram som är en turkisk yoghurtdryck säljer bäst och vi har fått god draghjälp av alla resor till Turkiet. Så den har vi inte behövt informera så mycket om. Det senaste året har vi sålt 1 253 000 burkar.Camilla Myrsten