23948sdkhjf

Carlsberg hoppas på Indien

Indien kommer bli Carlsbergs  nästa stora ölmarknad. I dag  dricker indierna bara en liter öl  per person och år. Men konsumtionen är i stigande och när landets en miljard invånare kommer upp i över tio liter handlar det om rejäla volymer. Då gäller det att vara med.

Så resonerar Carlsbergs vd Jørgen Buhl Rasmussen i en intervju i den indiska tidningen The Economic Times.Det danska bryggeriet har i dag fyra bryggerier i landet och man är på väg att bygga ett femte. För närvarande är verksamheten dock inte lönsam.Strategien i Indien är den samma som användes i Ryssland och Kina - att börja med några regioner i landet för att sedan växa vidare.Carlsberg är inte ensamma om att ha upptäckt potentialen i den indiska ölmarknaden. Andra jättar som United Breweries och Heineken är också på plats. Men Indiens något krångliga administration ställer till det för de utländska företagen som vill täcka stora marknader. I Indien är nämligen varje delstat suverän när det gäller skattesatsen på öl och även kraven på obligatoriska märken. Det betyder dels att etiketterna måste tryckas så att de klarar flera stater, dels att det är svårt att brygga öl i en delstat och sälja den i en annan.Den som vill finnas på hela den indiska marknaden måste därför bygga en väldig massa bryggerier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094