Livsmedelsförsäljningen ökade
Uppgången har två orsaker, volymen ökade, 2,5 procent, och priserna steg,2,9 procentSett till den totala försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker iSverige kom 4,0 procent från ekologiska produkter 2009. Det är en ökning med16 procent jämfört med året innan.Andelen ekologisk försäljning var störst inom mjölk, ost och ägg, vilket gaven ekologisk andel för produktgruppen med nästan 8 procent.Priset på frukt fortsatte att stiga förra året, med 5,9 procent, och liksom2008 sjönk volymen såld frukt, med 5,5 procent. Bananer sålde bäst inom fruktkategorin. Bananförsäljningen i fjol ökadejämfört med 2008, till skillnad från de flesta andra fruktsorter.Alkoholfria drycker ökade i fjol med 11,6 procent vilket gör att det är denproduktgrupp som ökade försäljningen mest sedan 2008.