23948sdkhjf

Cecilia Gyldén: Streckkoder sparar miljarder

Som fortfarande relativt nyanställd på GS1 Sweden – som utvecklar standarder för varu- och informationsflöden – slås jag av hur orättvist lite utrymme som streckkoden fått genom årens lopp.

Cecilia Gyldén, marknadschef, GS1 Sweden AB.I dag är streckkoden en självklarhet för såväl industri och handel som för konsumenten, men det är faktiskt inte mer än 33 år sedan som dagligvaruhandeln och dagligvaruindustrin gemensamt beslutade att alla varor skulle märkas med en symbol. Det är lätt att glömma att alla varor faktiskt prismärktes manuellt, oftast i butik, innan streckkoden började tryckas på produkternas förpackningar. För handeln var den största drivkraften bakom streckkodsbeslutet att märkningen av alla varor med en gemensam symbol skulle innebära att man skulle slippa prismärka varje enskild artikel. För industrin var den mest drivande orsaken till att man gick med på att trycka streckkoder på alla sina förpackningar att handeln som motprestation lovade att ställa försäljningsdata från butikerna till leverantörernas förfogande. Införandet av streckkoden har sedan dess lett till ytterligare ett antal påtagliga fördelar. En av dessa är att kvaliteten på informationen i stan i hela kedjan från leverantör till konsument – har höjts avsevärt. Streckkoden utgör helt enkelt grunden för rätt artikelinformation. Rätt artikelinformation innebär att transporter kan optimeras genom kortare ledtider, minskad administration och snabbare hantering. Rätt artikelinformation innebär också, att produkter kan få sin rätta plats på lager och i butikshyllor och att butiken kan ge konsumenten rätt information på hyllkantsetikett och på kassakvitto. Streckkoden är vidare en förutsättning för elektronisk handel mellan leverantören och handeln, det vill säga utbyte av affärsinformation för till exempel order, leverans­avisering och faktura. Just streckkodens fördelar för konsumenten tycker jag är extra viktiga att lyfta fram. Streckkoden skapar förutsättningar för ett säkrare pris, ger konsumenten detaljer om inköpta artiklar och pris (både på kassakvittot och i inköpssituationen ute i butiken) och är själva grunden för att systemet med självskanning ska fungera. När nu mobiltelefonen med stor sannolikhet kommer att ta sin naturliga plats i konsumentens planering och inköp av dagligvaror är streckkoden en förutsättning. Konsumenten skannar streckkoden på produktens förpackning med hjälp av sin mobiltelefon och kan på så sätt få information om produktens näringsinnehåll och ursprung, eller varför inte mobila rabattkuponger eller andra erbjudanden? Allt detta sammantaget innebär att jag utan att sticka ut hakan vågar påstå att streckkodens införande bidragit till kostnadsbesparingar för dagligvarubranschen i mångmiljardklassen – årligen! Detta bekräftas också av en HUI-utredning från 2006 som då uppskattade besparingarna till 5–10 miljarder kronor årligen. När historieböckerna en gång skrivs kanske streckkodens införande beskrivs såsom den förtjänar, nämligen som ”Dagligvaruhandelns andra revolution efter självbetjäningen”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062