Självscanning ej för funktionshindrade
Självscanning och kortbetalning i butik ställer till problem för kunder med funktionsnedsättning. Det visar den undersökning som Hjälpmedelsinstitutet gjort
Kunder
personer har svarat på frågor om bland annat teknik och tillgänglighet i
butik i en undersökning som Hjälpmedelsinstitutet gjort. Det skriver
Konsumentverket.– Enkäten visar att det finns en osäkerhet när man ska använda sitt
betalkort. Det handlar bland annat om rädslan för att någon annan ska se
koden och att det kan vara svårt att se tecknen på displayen, säger Jessica Karlsson vid Hjälpmedelsinstitutet.
Ledsagning och hjälp med personlig service från butikspersonalen är önskemål som har framkommit i enkäten.
och vi arbetar aktivt för att påverka medlemsföretagen att förbättra
tillgänglighet och användbarhet, säger Meta Troell på Svensk Handel.
IT-frågan, enkäter på webben, drivs av Hjälpmedelsinstitutet och
med tal- och skrivsvårigheter, synskada, hörselskada, lindrig
utvecklingsstörning och kognitiva funktionsnedsättningar.