Tillsynen i butiker måste bli modernare
Pär Bygdeson vd,LivsmedelshandlarnaNåväl, min väns kanot åldrades och han försökte laga den med nya bitar fanér, plastic padding och tjockflytande lack, men den tog in allt mer vatten för varje år och en höst vände han helt enkelt kanoten upp och ned vid strandkanten. Till våren hade korna käkat upp merparten av kanoten och min vän valde att köpa en ny i stället.Vad vill jag då säga med detta? Jo, att vissa lösningar som var fungerade utmärkt för femtio år sedan, har med tidens rätt sannolikt passerat sin ”bäst-före-dag”. Den som är ansvarig måste våga se sig om efter en ny lösning som bättre svarar upp mot den tid vi lever i nu. Ett närliggande exempel från vår egen bransch; den kommunala tillsynen av butiker. En livsmedelsbutik betalar i dag för tillsyn på en rad områden: livsmedel, folköl, tobak, receptfria läkemedel, kemiska produkter, brandskydd och arbetsmiljö – bara för att nämna några av de myndigheter som tar ut avgifter. En taxa som betalas utan någon som helst leveransgaranti i form av besök hos den betalande parten. Den flora av kontrollfunktioner som har vuxit fram över tiden kan liknas vid ett hoptråcklat lapptäcke, där olika tillsynsuppdrag har olika huvudmän och skilda uppdrag. Stora delar hanteras av kommunen där butiken är belägen medan andra faller under en statlig myndighet. Den tillsyn som utförs av kommunen gäller livsmedel, folköl, tobak samt receptfria läkemedel. För detta betalar butiksbolaget varje år en summa pengar. Som flera undersökningar visat fungera detta bristfälligt på många håll. Butiken får inga kontrollbesök, ibland inte på fem år. De som är satta att utföra kontrollerna saknar ibland den kompetens som krävs. Tjänsterna som ska ansvara för tillsynen är inte tillsatta utan har varit vakanta under en längre tid.I praktiken blir då avgifterna en extra kommunal företagskatt. Jag har aldrig mött någon handlare som protesterat mot att man tar ut avgifterna så länge som tillsynen fungerar, men att få betala utan att få något för det skär djupt i själen på de flesta människor. Den kommunala tillsynen grundlades på samma tid som min väns fanérkanot byggdes. Vi har nu helt andra förutsättningar. Kraven har ökat, saker är mer komplicerade idag och vi använder mindre tid för att prestera mera. Vår samtid kräver att vi hela tiden måste göra saker bättre och smartare. Genom att modernisera systemet borde det går att få fram en bättre kvalitetssäkring utan att tillsätta mer resurser. Jag tror det är fullt möjligt att öka effektiviteten och höja kvaliteten, både på tillsynsarbetet och på butikernas tillämpningar. Tre grundbultar borde bilda bas i denna modernisering av kvalitetssäkring i detaljhandeln:l Samordna tillsynen till en huvudman, lämpligen staten.l Inför formella kompetenskrav för att få arbeta med olika tillsynsområden. Det höjer status och kvalitet. Vem som helst får inte jobba som polis eller läkare.l Förskjut avgiftsskalorna så att det ska löna sig att sköta sig, det vill säga de som inte sköter sig får betala viten, medan de som sköter sig får rabatter.Offentlig tillsyn är viktig – både för branschen och konsumenterna. Precis som alla produkter – behöver allmänhetens kvalitetssäkring utvecklas och anpassas till de krav som gäller i dag och i morgon.