Hallå där...Jenny Fridh, infochef på Kronfågel
– Vi har alltid en rad trendanalyser som vi tar del av och bearbetar. Vi bakar ihop dem med våra segment och får fram ett koncept som passar våra konsumenter. Sedan har vi fokusgrupper som testar och kommer med förslag till förändringar. Den här gången kom vi fram till vårt nya Delikoncept för kyckling.Receptet låter ganska likt Stinas kyckling?– Nej det skiljer sig ganska ordentligt. Stinas är en frusen kyckling men den här är kyld. Alla ingredienser är därför färska.Hur lång är processen fram till färdig produkt?– I det här fallet har processen tagit ett år.Hur ser den senaste kycklingtrenden ut?– Vi ser en fortsättning på den tidigare bekvämlighetstrenden och samtidigt vill folk äta hälsosamt. Vi hjälper konsumenterna på vägen genom att ge dem en genväg. Istället för att de ska plocka ned alla ingredienserna från butikshyllan så har vi gjort det och lagt dem i ett tråg. Det är bara för konsumenten att dra av plasten och placera tråget i ugnen. sedan är det klart på 30 minuter.Vi ser också en fortsatt hälsotrend och en ökande klimatmedvetenhet. Konsumenterna vill att köttet de lägger på tallriken ska vara klimatsmart.Har ni fler nya produkter på gång?– Ja vi lanserar en singelpaketerad kycklingfié eftersom vi vet att hälften av alla hushåll är singelhushåll och alla har inte lust att köpa en familjeförpackning.Camilla Myrsten