Systembolaget snedvrider konkurrensen
Jan Börjesson, publicist, fd chefredaktör för Fri Köpenskap och Fast FoodTillgänglighet är dock inget entydigt begrepp och Systembolaget bryter faktiskt mot sina egna principer bara genom att införa självbetjäning i allt fler butiker. Detta är inte sagt som kritik utan som ett exempel på monopolföretagets inkonsekventa agerande.Som monopolist med en synnerligen attraktiv produkt borde Systembolaget inse att det också har ett ansvar för konkurrensen inom detaljhandeln, främst dagligvaruhandeln. Ett konkret exempel på hur Systembolagets närvaro snedvrider konkurrensen är två centrumanläggningar utanför Stockholm med bara några kilometers avstånd från varandra, Sollentuna centrum och Stinsen köpcentrum i Häggvik. Systembolaget är sedan länge etablerat i kommunägda Sollentuna centrum, medan alla propåer om en etablering också i privatägda Stinsen hittills har misslyckats. Resultatet har blivit att Stinsen hamnar i rejält underläge mot Sollentuna. Det finns säkert mängder av liknande fall runtom i Sverige, där Systembolagets närvaro avgör framgången för handelsområdet eller köpcentrumet, något som indirekt också påverkar fastighetsvärdena. Alla svenska köpcentrum innehåller ju i stort sett samma butiksmix och då väger möjligheten till alkoholinköp tungt i vågskålen för konsumenterna. Närheten till systembolag har i alla tider haft hög prioritet vid etableringar av framför allt dagligvarubutiker. Tidigare bedrevs till och med en viss lobbyingverksamhet inom kedjorna för att påverka Systembolagets etableringar. För ett köpcentrum var apotek, post och systembolag de viktigaste hyresgästerna för att locka kunder. Efter postens omorganisation och apotekets avreglering återstår nu bara systemet som det stora dragplåstret.Ett statligt monopol, som diskriminerar annan handel genom en tvivelaktig etableringspolicy borde vara moget för avreglering kan man tycka. En sådan var ju också på gång 1997, men efter EG-domstolens avslag lades frågan på is. Handelns kedjor och organisationer har sedan dess ägnat all kraft åt den nyligen genomförda avregleringen av apoteksmonopolet. En avreglering även av alkoholmonopolet skulle dels skapa en konkurrens på mer lika villkor och dels innebära minskat förmynderi. Att kunna köpa måltidsdrycker som vin och öl i samma butik som säljer maten är en självklar rättighet för de flesta konsumenter i Europa. Utöver den ökade bekvämligheten för konsumenterna sparar det också miljöresurser.Systembolaget har i dag drygt 400 butiker och runt 500 ombud med synnerligen begränsade sortiment. Butikstäckningen är katastrofalt dålig – inte bara i glesbygdsområden utan också i de större städerna – och systemet med ombudsverksamhet är både krångligt och otidsenligt. Det är synd att avregleringen av det maktfullkomliga alkoholmonopolet inte längre tycks vara en prioriterad fråga för handeln. Om vin och starköl fick säljas i dagligvarubutiker och/eller i privata specialbutiker skulle de negativa konsekvenserna av Systembolagets godtyckliga etableringspolitik upphöra. Vi skulle få en sundare konkurrenssituation som skulle gynna hela detaljhandeln.