Tolv procent av inkomsten läggs på mat
Det är Jordbruksverket som i sin rapportserie Svenska matvaror och priser har kommit fram till andelen av hushållsbudgeten som läggs på mat har varit ganska konstant under 2000-talet.I genomsnitt spenderas tolv procent på livsmedel och alkoholfria drycker. Känsligheten för prisförändringar varierar mellan olika livsmedel. Till exempel är känsligheten större vad gäller kött än potatis. En annan slutsats i linje med den relativa prisokänsligheten är att det är långt ifrån säkert att en skatt på socker skulle få människor att äta mindre godis.Rapporten tar också upp matprisernas utveckling under de senaste åren. Mellan 2008 och 2009 steg de med knappt tre procent medan priserna för konsumentprodukter i genomsnitt gick tillbaka med 0,3 procent.De flesta livsmedelsgrupper ökade i pris mellan åren. Mest ökade priset på frukt, sötsaker och glass. Exempelvis citroner, vitkål och torskfilé blev däremot billigare.