23948sdkhjf

Lågkonjunktur lyfter Harboes

Det danska bryggeriet Harboes, i Sverige mest känt för sitt lågprisöl  Bjørnebryg, redovisar ett väsentlig förbättrat resultat för första halvåret på sitt brutna räkenskapsår.

Försäljningen sjönk med 4,2 procent till 804 miljoner danska kronor. Däremot ökade rörelseresultatet med drygt 30 procent till 32,9 miljoner, en marginal på 4,1 procent.Minskningen i omsättningen beror på att företaget avslutat ”icke lönsamma kundrelationer”, vilket förmodligen betyder kunder som inte betalar för sig.Bryggeriet hoppas mycket på andra halvåret då man ska lansera ett antal nya produkter. bland annat ett klimatöl och en alkoholfri öl.Vd Bernhard Griese säger till tidningen Børsen, att lågkonjunkturen påverkat bolaget positivt. Det ekonomiska läget har ökat intresset för lågprisprodukter.– Så medan ölkonsumtionen i Danmark och de övriga länder som vi säljer till minskar så behåller vi volymen och i vissa fall har vi kunnat öka den.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08