Hallå…Dan Enroth, butikschef på Ica Supermarket Kniven i Knivsta
– Först har vi fått stoppa alla nya kunder så att de inte har tagit sig in och sedan har vi tagit hand om de kunder som funnits i butiken. Vi har låtit dem gå ut i lugn och ro och vi har ett reservbatteri som går på vid sådana tillfällen. Det förser bara kassorna med ström och så finns det el för vissa lampor.Får alla kunder handla?– Nej vi har gått runt och tittat och så har vi fått ta hand om deras varor i korgarna. Det har gått ganska snabbt och smärtfritt att stoppa handlingen.Hur långa har strömavbrotten varit?– De har hållit på i cirka 45 minuter.Vad har det inneburit försäljningsmässigt?– Första gången gick frysen sönder så fick vi rea ut allt som fanns i den och då kostade det oss 40 000 kronor. Men det är inte bara det som kostar utan det är mycket som kan gå sönder i samband med ett strömavbrott. Exempelvis kan det bli som ett blixtnedslag när strömmen går på igen och för oss var det en server och en kassa som gick sönder. Då fick vi ta hit folk som lagade det och det kostade pengar.Vad ska ni göra åt problemet i framtiden?– Vi känner att det ligger hos Vattenfall. Det är väldigt känsligt för oss och vi fick inget veta. De borde ringa alla berörda företagsledare och berätta vad som hänt men det gör de inte. Det har tagit väldigt lång tid innan vi har fått besked från Vattenfall och de borde ta mer ansvar. De borde göra en bättre krisplan helt enkelt.Camilla Myrsten