Icas rykte reparerat
Ica är också det svenska företag som ökat sitt anseende mest under året, enligt mätningen; en ökning av index med 10,0 till 74,7 (av maximala 100).– Ica låg tvåa 2006 och trea 2007, innan man rasade till 34:e plats i fjol. Ica har verkligen lyckats komma igen på ett bra sätt efter krisen. Man har levererat i den dagliga kontakten med kunderna, säger Tony Apéria vid Nordic Brand Academy.Coop är näst bästa dagligvarukedja, men ligger bara på 23:e plats med ett index på 68,6, vilket är ok men inte bra. Lidl hamnar på 49:e plats.Värt att notera är att varken Axfood eller någon av företagets kedjor Hemköp och Willys finns med på 50-i-topp-listan.Toppar listan med starkast anseende i Sverige gör Ikea, Google och Apoteket.Följande företag ur dagligvarubranschen finns på Nordic Brand Academys lista:7. Ica8. Arla Foods10. Fazer16. Cloetta23. Coop36. Coca-Cola49. LidlJanne Pettersson