Stark påskhandel förutspås
Påskhandeln kommer att öka med tre procent, jämfört med förra året, enligt påskprognosen från Handels Utredningsinstitut, HUI.
Ökningen innebär att dagligvaruhandeln därmed omsätter drygt sex miljarder kronor under påskveckan, trots
– Skärtorsdagen är den dag under påskveckan då flest konsumenter
handlar inför den stundande helgen, 30 procent av påskveckans
omsättning äger rum under skärtorsdagen. Det gör den till en av
dagligvaruhandelns absolut viktigaste dagar under hela året, säger Lena Larsson, vd på Handelns Utredningsinstitut, HUI.
Redan veckan före påsk ökar försäljningen av dagligvaror med tre
rejäl uppgång som är 20 procent högre än under en genomsnittsvecka.
”Veckan efter påsk minskar försäljningen rejält och ligger cirka fem
betydligt mindre än försäljningsuppgången före, så påskhelgen är i sin
helhet en mycket viktig helg för dagligvaruhandeln”, skriver HUI.