23948sdkhjf

Ordförande i Milko kritiserar mjölkinköp

Per Åsling, som är ordförande i Milko, går till angrepp mot svensk dagligvaruhandel, i en debattartikel i Aftonbladet. Han anser att inköpsavdelningarna är kortsiktiga när de väljer mejerileverantörer.

Coop, Ica och Axfood i Solna norr om Stockholm svarar tillsammans för 80 procent av den svenska dagligvaruhandeln. En handfull tjänstemän på inköpsavdelningarna ansvarar ensamma för inköp, försäljning och prissättning – ofta över huvudet på konsumentorganisationens medlemmar. Grundregeln för deras beslut är lika enkel som följderna blir svåra: pressade priser på inköpta livsmedel ger mer tillbaka till handelns aktörer, skriver han.Per Åsling avslutar debattartikeln med en uppmaning till Svensk Dagligvaruhandels vd, Thomas Svaton, att börja ta till vara konsumenternas intressen. Annars hotas de närproducerade livsmedlen i butikshyllorna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07