23948sdkhjf

Marks&Spencer minskar EMV-andel

Brittiska varuhuskedjan Marks&Spencer som hittills hållit stenhårt på EMV-filosofin i sina livsmedelsavdelningar byter strategi. Nu släpps leverantörernas märkesvaror in i hyllorna.

I 85 år har kedjan enbart haft emv i sitt sortiment, märket S:t Michael, har blivit ett begrepp och ett varumärke i sig. Men inga sanningar varar för evigt. Förra året tog man på försök in 350 produkter med leverantörernas märken i ett avgränsat område med 19 varuhus, i norra England.Tydligen gav försöket mersmak, för i slutet av nästa månad ska samma sak göras i nordvästra London och i grevskapet Hertfordshire, skriver Financial Times.Marks&Spencers ledning bekräftar utökningen men vägrar att säga om nästa steg blir att öppna alla kedjans butiker för nymodigheten.Totalt sålde Marks&Spencers matavdelningar förra året för 3,9 miljarder pund, cirka 48 miljarder kronor.Förändringen kommer efter det att Marks&Spencers arbetande styrelseordförande Sir Stuart Rose i juli förra året sparkade chefen för koncernens livsmedelsdel. Hans efterträdare har sedan jobbat hårt med att sänka priser och göra avdelningarna mer attraktiva. Åtgärderna har haft framgång men också kostat i marknadsföringspengar och även frestat på relationerna med leverantörerna.Framgångarna till trots, under julhandeln tappade försäljningen 5,2 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062