Men äta måste man...
309 personer fick frågan om hur de förändrat sina inköp jämfört
med för sex månader sedan.När det gäller teknikprylar, exempelvis tv och stereo, svarade 24 procent att de minskat sina inköp. För utpräglade lyxvaror som parfym var antalet som sade sig ha minskat inköpen 29 procent. Dock fanns här en grupp på fyra procent som uppgav att de ökat sin konsumtion.Då det kommer till mat sade 85 procent att de inte ändrat sina inköpsvanor, åtta procent hade ökat. medan sju procent dragit ned på inköpen. För kemtekniskt, exempelvis schampo och tvättmedel, svarade 92 procent att de inte förändrat inköpsvanorna. Tre procent hade ökat inköpen.Dessa skillnader är inte särskilt förvånande. Vad som däremot går emot den gängse uppfattningen är konsumtionen av godis. Här uppgav 30 procent att de dragit ned på det kontot. Ofta sägs godis var en tröst och att volymerna därför är oförändrade eller till och med ökar i svåra tider.Åtminstone brukar de börsnoterade konfektyr- och läskföretagen skriva det sina prognoser i bokslutsrapporterna. Senast exemplet är Coca-Cola.Det kan därför vara värt att notera att undersökningen bygger på kundernas syn på sin egen konsumtion, inte de faktiska inköpen.Kanske tycker man att man borde dra ner på godisätandet. Om man sedan gör det är en annan femma.