23948sdkhjf

Rejäl vinst för Unilever

Brittisk-holländska konsumentvarukoncernen Unilever sålde förra året varor för 40,5 miljarder euro. En ökning med en procent. Räknat på jämförbara enheter i jätteföretaget var dock uppgången 7,4 procent.

Det ska tas med i beräkningen att råvarukostnaderna under året steg med 2,7 miljarder euro och det allra mesta av den ökningen kunde föras vidare. Det innebär att en mindre del av ökningen beror på större volymer.Vinsten förbättrades rejält. Rörelseresultatet blev 7,2 miljarder euro, en uppgång med 37 procent jämfört med föregående år. Det betyder en marginal på hälsosamma 17,8 procent.Vinsten före skatt blev 5,3 miljarder, vilket är en ökning med 28 procent.I fjärde kvartalet kom en tydlig inbromsning. En prishöjning med nio procent, lägre lager hos detaljisterna och nedgång i den allmänna konsumtionen ledde till ett volymtapp på 1,6 procent.Unilevers finansdirektör Jim Lawrence sade att koncernen inte planerar några prisökningar på de mogna marknaderna under året, men att det kunde bli en del höjningar i utvecklingsländerna.Anmärkningsvärt är att Unilevers vd, nytillträdde Paul Polman, inte ville ge någon prognos för försäljning och vinst under innevarande år. Koncernen är känd för sina tillförlitliga prognoser.Paul Polman vägrade till och med att bekräfta den tidigare prognosen för 2010. När analytiker pressade honom och pekade på ett scenario där ekonomin inte vänder upp inom 18 månader , sade Polman ”vi planerar vår verksamhet utifrån det antagandet.Unileverbasens tystnad vad gäller framtidsutsikterna sänkte aktien på Londonbörsen och fallet på eftermiddagen blev 6,7 procent, skriver Financial Times.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078