23948sdkhjf

Janne Börjesson: Bedrövlig prisinformation i många butiker

Lågkonjunktur och priset blir allt viktigare för konsumenterna. Butikernas marknadsföring anpassas allt mer till de sämre tiderna. Falukorv och blodpudding har slagit ut entrecôten och köttfärsen i kampanjannonseringen.

Jan Börjesson, publicist,f d chefredaktör förFri Köpenskap och Fast Food.Men väl inne i butikerna har det sannerligen inte blivit lättare för konsumenterna att hitta rätt i prisdjungeln. Prisinformationen är i många fall rent ut sagt undermålig. Den prisinformationslag, som trädde i kraft 2004 och ersatte den tidigare lagen från 1991, föreskriver bland annat att prisinformationen ska vara korrekt och tydlig och att den ska lämnas på sådant sätt att det framgår för konsumenten vilken produkt informationen avser. Prisinformationen ska även innefatta uppgift om jämförpris per kilo eller liter med några undantag. Det här betyder att priset inklusive jämförpris ska anges antingen på varan eller på hyllkant eller skylt i direkt anslutning till varan. Teoretiskt sett kan kraven tyckas både enkla och självklara. Dock inte i praktiken visar det sig. I flera av de butiker jag brukar besöka är hyllkantsmärkningen stundtals katastrofal. Problemen tycks vara desamma oavsett butikens kedjetillhörighet. Framför allt i färdigmatsavdelningarna placeras hyllkantsetiketterna lite huller om buller och sällan under rätt vara. Etiketten säger lasagne, men varan den hänger under är gulaschsoppa, köttbullsmackan beskrivs som landgång på hyllkanten, och så vidare.Djupfryst är en annan varugrupp med ofta miserabel prisinformation. Att ta reda på varans pris kräver en systematisk genomgång av alla etiketter som trängs längs gondolfrysens kanter. Det är inte ovanligt att etiketten hittas flera meter från den aktuella varan.Ofullständig prisinformation förekommer ibland också i köttdiskarna. Exempelvis händer det att priset anges bara på de billigaste detaljerna av vissa köttslag, men saknas på dyra detaljer som filé och entrecôte. Ännu allvarligare är om prisuppgifterna på hyllkanten/varan inte stämmer med priserna som registreras i kassan. Alla priser kan visserligen kontrolleras i butikens prisfrågeterminal, men vem orkar leta efter den under en stressig inköpsrunda? Otydliga och felaktiga prisuppgifter, slarv med etiketternas placering under varorna, multierbjudanden som saknar flera varianter, produkter som helt saknar uppgift om både pris och jämförpris undergräver inte bara kundernas förtroende för butiken. Det kan också betyda minskad försäljning genom att kunderna helt enkelt avstår från att köpa produkter, som saknar korrekt prismärkning.Det är därför förvånande att prisinformationen inte har högre prioritet i butikerna. Kan det bero på den ökade fokuseringen – inte minst i media – på all annan märkning? Ursprungsmärkning, klimatmärkning, allergimärkning, tillsatsmärkning och nyckelhålsmärkning är några exempel på ”trendriktiga” märkningskrav och som därför uppmärksammas betydligt mer än korrekt prismärkning. Men för Konsumentverket borde väl ändå prisinformationen vara ett starkt prioriterat område? Nja, den senaste undersökningen gjordes för hela sju år sedan och det mest uppseendeväckande resultatet var att priset på varan/hyllkanten inte stämde överens med priset i kassan/prisfrågeterminalen för många varor i flertalet av de undersökta butikerna. Dessutom saknades jämförpriser på 30 procent av varorna i ett antal butiker. Det borde alltså vara hög tid för en uppföljning!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.539