23948sdkhjf

Hallå…Inger Söderlund, PR-chef på Arla Foods

Ni satsar på en receptbroschyr med persiska recept, varför gör ni det?

– Vi tyckte att det var passande för i Sverige har vi många liknande smaker och de är inte så starka så de passar den svenska smaken. Vi försöker hitta olika trender inom matlagning och tidigare har vi haft nordasiatiskt och afrikanskt så det här är bara en fortsättning.Varför använder ni det persiska begreppet i dag?– Det persiska riket var ju väldigt stort och ofta menar man Iran men det inkluderade också både Irak och Turkiet. Där finns världens äldsta kokkonst och man har hittat recept som är 4000 år gamla. Intressant är att de flesta innehöll yoghurt och det äter vi mycket här hos oss. Sedan kan man också spåra rätter som ärtsoppa med fläsk och kåldolmar till det iranska köket. Det är egentligen Laleh Maghohaki, som är vår matinspiratör, som valt begreppet och hon använder det när hon arbetar åt olika mattidningar.Det finns både dill och gräslök i recepten finns de i den traditionen?– Ja, och man använder andra milda smaker också som exempelvis gurkmeja och kanel. När det gäller kött så äter man mycket lamm och kyckling men ibland även nötkött. Typiskt är också granatäppelpuré som är deras motsvarighet till ketchup och det används till allt möjligt.I recepten står det Arla Ko mjölk, är det en ny ingrediens?– Nej, det är bara för att särskilja oss från andra mjölkvarumärken och det är Arlakon som är symbolen för märket.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063