23948sdkhjf

Hallå...Åsa Domeij, miljöchef på Axfood

Axfood har gått med i klimatnätverket BLICC, varför gör ni det?

– Vi började diskussioner redan förra året och kom fram till att vi ville prioritera upp miljöfrågorna. När man är med i nätverket så handlar det mycket om energi och vi kände att vi ville göra något både när det gäller energi centralt och på butiksnivå. Det som är intressant med nätverket är att de jobbar väldigt praktiskt och vi får hjälp med att mäta och det innebär att vi får en bättre statistik och det är då det känns roligt att arbeta vidare.Vad kan det innebära praktiskt för en enskild butik?– Då handlar det om att kontrollera energin i den enskilda butiken och det kan se väldigt olika ut från fall till fall. Det gäller att titta på både belysning, uppvärmning och kylning. Många gånger kan det handla om enkla åtgärder som att rengöra frysar eller att göra sig av med en onödig plugin-box. På längre sikt kan det handla om att bygga om.Ska Axfood centralt föreslå ombyggnader?– Nej, det kommer vi inte. Det handlar mer om att göra ändringar när man ändå ska bygga om en butik för att exempelvis modernisera den. Då kan man passa på att samtidigt energieffektivisera.Kommer Axfood tillämpa ett kontrollsystem för sina butiker?– Nej vi kommer inte göra på det sättet men vi vill bli bra på att mäta energi i butik. Ibland kan det vara svårt och ett exempel är när en butik ligger i ett köpcentrum. Då är det svårt att härleda vad som hänger ihop med själva butiken.Finns det flera dagligvarukedjor i nätverket?– Egentligen inte men Coca-Cola gick med samtidigt som vi. Men sedan har vi ju Statoil också, de är medlemmar.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072