23948sdkhjf

Hallå…Per Åström, marknadschef på Nyåkers Pepparkakor

Ni åker till den stora godis- och kakmässan i Köln. Vad ska ni visa där?

– Det blir i första hand våra traditionella pepparkakor men vi tar med lite annat också. Originalpepparkakan säljer absolut bäst på utomlands, den står för 75 procent av vår totala export.Har ni flera smaker?– Ja, det har vi och då menar jag apelsin, citron, vanilj och mandel. De sorterna är bra om man vill ha större del av hyllan. De flesta marknadsförare tycker att det är bättre med en meter än en decimeter.Vart går exporten?– Den går till de nordiska länderna, alltså Norge, Finland och Island men inte Danmark. USA och Kanada är ganska stora och sedan så säljer vi lite till Japan.Vad vill amerikanerna ha?– De vill ha vår originalpepparkaka i den stora burken men japanerna vill hellre ha smaksatta pepparkakor i små förpackningar.Hur går det för pepparkakan när det blir sämre tider?– Det går bra och i fjol kunde vi inte se någon avmattning. Inför nästa år får vi känna oss för lite. Det är svårt att säga något för januari är inte slut än.Det är få svenska utställare på mässan, vad tycker du om det?– Det är många som har hoppat av och det är väldigt synd. Exportrådet har en stor yta där vi samlas och det är bra om man är många där.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063