23948sdkhjf

Hallå…Åsa Lundström, marknadsansvarig på Oatly

Ni satsar hårt på havre, varför gör ni det?

– Traditionellt har våra produkter en koppling till allergier och det var så vi började. Varje år gör vi en enkät bland våra köpare och då ser vi att en tredjedel köper våra produkter för att de verkligen vill ha dem och två tredjedelar köper dem för att de måste. Vi vill öka intresset bland dem som vill köpa våra produkter och vi har märkt att intresset från dem ökar rejält.Har ni påverkats av hälsodebatten?– Ja, vi har märkt att det påverkar oss positivt. Vi vet att många söker hälsosamma produkter i dag och vår basprodukt innehåller bara de tre ingredienserna vatten, havre och salt. Det tilltalar hälsomedvetna som gillar att fibrerna finns i produkten istället för att de tillsätts till en fil eller något annat. Det är väldigt positivt att ha en kort ingredienslista. Men trenderna svänger när det gäller hälsosortimentet och om folk inte hittar våra produkter i kylen bland mejerivaror så väljer de något annat. I dag har vi ibland en placering bland allergiprodukter och folk letar inte bland glutenfri pasta.Vad ska ni göra åt det?– Det är främst tre av våra produkter som inte har behövt kylning och nu säljer vi dem för placering i kylen. Vi har också gjort olika överenskommelser om produkternas placering med kedjorna. Samtidigt har vi gjort om designen på förpackningarna. Hur ser ni på utvecklingen nästa år?– Vi växer väldigt snabbt och hoppas på en tillväxt på 20-30 procent.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083