23948sdkhjf

Annichen Kringstad: Dags att se möjligheter med när- producerat

Med idrottsgalan i färskt minne kan jag inte låta bli att tänka på Gunde Svan, Charlotte Kalla och andra framgångsrika aktiva och ledare. Idrotten är fantastisk på att se möjligheterna. Att se möjligheterna är också något som den svenska handeln allt mer börjar göra när det gäller närproducerade råvaror.

Annichen Kringstad, kommunikationschef, Lantbrukarnas riksförbundMen för att bli bäst behövs det, såväl inom idrotten som i detta arbete, en hel del träning och finslipning innan utövarna och publiken, det vill säga vi konsumenter, är nöjda.Under de senaste åren har intresset för och satsningen på närproducerat och närodlat ökat dramatiskt i våra matbutiker. Ibland känns det som att alla butiker med självaktning har minst ett torg med livsmedel från närområdet. Det är en härlig upplevelse!I mitt närområde har jag en bagare som tagit plats i den stora livsmedelskedjans bröddiskar, ett slakteri som erövrar charkdisk efter charkdisk med sina lokala produkter, och en odlare av rotfrukter som finns på framträdande plats i de butiker jag handlar och som marknadsförs med namn och ort. Kanske lite dyrare än den anonyma konkurrenten, men med ett mervärde som många konsumenter de facto är redo att betala för. Enkätundersökningar visar att vi blir allt mer kvalitetsmedvetna när vi handlar mat. Kvalitet och äkta vara slår lågpris och tillsatskonserverade livsmedel. Dessutom visar färska siffror från SCB (Statistisk årsbok 2009) att vi lägger mer pengar på dyrare mat med mervärden. Svensk mat har över huvud taget genomgått en renässans. Det svenska, det som är producerat i samklang med naturen och med omsorg efterfrågas. Det skrivs om lokala delikatesser, det produceras matlagningsböcker med traktens råvaror och det görs tv-reportage om vad landet har att erbjuda i matväg. Restauranger och stjärnkockar lyfter fram det nära och det svenska. Att ha lokalt på menyn och att i menyn ner på gårdsnivå skriva ut varifrån filén kommer höjer den kulinariska upplevelsen.Men att få komma in och sälja sina produkter i mataffärerna har inte alltid varit lätt. Berättelserna är många om producenter som försökt och försöker att komma in i ”sin” butik med lokalproducerade livsmedel – utan att lyckas. Flaskhalsen är ofta logistiken och transporterna. Därför arbetar LRF tillsammans med detaljhandelns aktörer i projekt som ska göra det enklare för leverantörer att nå konsumenterna.För många i Sverige är det inga roliga tider just nu. Men hur dystert det än är och trots att vi tvingas prioritera hårdare, är varken mat- eller smakupplevelser något vi kan eller vill vi vara utan. Det är ingen dagslända att vi som konsumenter efterfrågar smak, kvalitet och ursprung. Och det är ingen tillfällighet att intresset växer stadigt för ekologiskt producerade livsmedel, kött av hög kvalitet och lokala delikatesser. Och det är ingen övergående trend att den svenska maten är ett bra säljargument. Det tror varken jag eller Sveriges bönder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094