Hallå…Odd Norman, som äger Ejmunds gård
– Det är för att skapa ett nytt kött som påminner om japanskt Kobekött. Vi vill uppgradera vårt nötkött och det gör vi på det här viset. Många kunder tycker att köttet som säljs är torrt och segt och det vill vi komma bort ifrån. Vi vill att kunderna ska vara nöjda och köttet blir väldigt fint marmorerat. Massagen gör att djuren mår bra och de kan ställa sig under borstarna när de vill. Det är mycket viktigt att djuren inte är stressade om man ska ta fram ett fint kött och här får de lugn och ro. Vi har korsat två kvalitetsraser och fått fram den här rasen som vi kallar för Singus.Vilka köper köttet?– Det är NK i Stockholm som är först ut och där finns den rätta kundkretsen men sedan har vi börjat sälja till en krog i Riga men vi har inte fått upp några volymer än. Vad kostar köttet?– Jag vill inte gå ut med några exakta priser än men vi vet att det finns en marknad så vi kan få det pris vi behöver för att driva projektet vidare. Det är många som har hört av sig till oss och flera är privatpersoner. Vi märker ett väldigt stort intresse för köttet.Hur påverkar de dåliga tiderna försäljningen?– Det blir tvärtemot vad man skulle tro. Det verkar som folk vill unna sig något extra när det är dåliga tider. Man vill helt enkelt må bra och det här är mycket billigare än att gå ut.Camilla Myrsten