Svag hemmaökning för Tesco
Jämförelsen kan dock inte göras rakt av. Tesco rapporterar för n sju veckorsperiod, avslutad med 10 januari. Sainsbury redovisar en period på 13 veckor.Om hänsyn tas till den sänkta omsättningsskatten i Storbritannien, blir Tescos ökning på hemmaplan 3,5 procent.Koncernens glädjeämnen är dock utvecklingen utomlands. Totat ökade försäljningen med 11,6 procent under perioden med speciellt stark utveckling i Asien med en ökning på över 40 procent.För Fresh&Easy-kedjan i USA redovisas inga siffror men uppgiften om att tillväxten ligger på tvåsiffriga procenttal i de 20 butiker som varit öppna i mer än ett år.Lågpris går bra i Storbritanninen nu. Aldi redovisar en ökning på 25 procent för förra året. Och analytikerna tror att Asda, den Wal-Mart-ägda kedjan i det brittiska kungariket, kommer att visa, relativt sett, starka siffror för sin julhandel.