Hallå där... Magdalena Gerger, marknadschef, Arla Foods
– Arla räknar med positiv utveckling. Vi har en positiv utveckling i flera kategorier, dels tack vare att vi driver en konsumtionsökning, dels genom att vi tar andelar. Inom vissa kategorier som mjölk är konsumtionen inte helt positiv. Där har vi initiativ på plats för att stabilisera och vända i kommande år.Vilka produkter/produktgrupper tror ni folk köper mer av under 2009?– Nu finns det trender mot naturliga basprodukter men smak och bekvämlighet är alltid viktigt. Till exempel går vårt nylanserade laktosfria Arla ko-sortiment strålande. Vi tror att bastrenden kommer att fortsätta.Vilka produkter/produktgrupper tror ni folk köper mindre av 2009?– Mat är inte något det sparas in på speciellt. Mejerivaror är förhållandevis billiga kontantutlägg och därför tror vi inte på någon avmattning. På marginalen ser vi faktiskt att ekologiska produkter tappat i tillväxttakt. Det som är ansett som lite premium och dyrare kanske blir lite mer pressat 2009.Vilka starka trender eller omvärldsfaktorer tror ni kommer att få störst påverkan på 2009 års försäljning?– Den viktigaste påverkan får lågkonjunkturen.Janne Pettersson