Hallå…Stig Wikblad, köpman på Ica i Säter
– Det har gått bra, jag har fått väldigt många positiva reaktioner från mina kunder. Det var innan jul och nyår och då hade väl folk fullt upp. Men nu efter jul har många kommit in och de säger att det var bra gjort.Varför införde du åldersgränsen?– Jag reagerade mot att det var många barn i åldrarna 10-14 år som kom in och köpte fyra burkar, tillsammans med en chokladkaka och tog det som frukost. Den stora målgruppen ligger i de åldrarna och en burk är lika stark som två burkar kaffe och det är inte lämpligt att så unga människor dricker så mycket kaffe på morgonen. Koffein är ett gift och det är beroendeframkallande. Vi öppnar klockan åtta och då vill barnen dricka energidryck för att bli pigga efter att de suttit framför datorn och hållit på med sms halva natten. Jag reagerade på konsumtionen för jag vill skapa debatt kring det här. I vissa länder som Norge, Danmark och Frankrike är det helt förbjudet att sälja drycken. Jag har själv barn och det har påverkat mig.Hur många sorters energidrycker säljer du i butiken?– Vi har 3-4 sorter men Euroshopper är den absoluta storsäljaren och den kan man få för fem kronor burken.Skyltar du om åldersgränsen i butiken?– Ja jag har satt skyltar på hyllan där burkarna står.Hur har det påverkat försäljningen?– Det har dödat min försäljning av de här dryckerna nästan totalt för de är riktade till de yngre åldrarna och nu får de inte köpa. Men det är priset jag får betala.Camilla Myrsten