Hallå där... Margareta Thorgren, informationschef, Scan
– Vi har lagt en prognos för 2009 som ligger högre än försäljningen för 2008.Vilka produkter/produktgrupper tror ni folk köper mer av 2009?– Vi tror vardagsmat och baslivsmedel som köttbullar och korv kommer att öka nästa år. Griskött tror vi också kommer att öka.Vilka produkter/produktgrupper tror ni folk köper mindre av 2009?– Nötköttet har haft en stark ökning under många år, men vi tror den kommer att plana ut nu, bland annat på grund av finanskrisen men också på grund av klimatdebatten. Där måste vi upplysa konsumenterna om att klimatdebatten inte innebär att man ska sluta äta kött, utan att man ska äta svenskt kött, både nöt- och griskött.Vilka starka trender eller omvärldsfaktorer tror ni kommer att ha störst inverkan på 2009 års försäljning?– Klimatdebatten kommer att påverka, liksom finanskrisen. Även om vi alltid måste ha mat, så skär man kanske ner på vissa premiumprodukter. Det finns också en risk för att finanskrisen på sikt slår mot försäljningen av ekologiska produkter.Janne Pettersson