– Handla Krav handlar om känsla
– Jag har kommit till insikt om att jag, som individ, kan påverka!Förr om åren undvek han jätteräkor och köpte ekologiskt kaffe och bananer. Men han var en inbiten bilist och han flög jorden runt i jobbet. Sedan några år har Lars Nellmer ingen bil och låter bli flyget. Han försöker spara energi, sopsorterar noggrant och köper Kravmärkt så långt det går.Nu lämnar han tillvaron som frilansande varumärkesexpert för att bli vd för Krav. Och det är inte första gången han byter jobb precis. Han tycker om nya utmaningar.– Men det här är verkligen ett tillfälle i karriären där lusten och mitt behov av utveckling matchar perfekt med var jag befinner mig som individ, säger han.Vill lära merLars Nellmer beskriver sig själv som en energisk, nyfiken och engagerad person. Han är ingen expert på miljöpåverkan, men längtar efter att lära sig mer. Vad han däremot har som expertis är varumärken, efter att ha arbetat i 25 år med att vårda dem.Hur skulle du vilja påverka varumärket Krav?– Jag har stor respekt för den trovärdighet som Krav har byggt upp. Den är fantastisk. Men jag tycker samtidigt att Krav har vädjat mycket till det rationella, att det är ett klokt beslut att handla Kravmärkt. Det är det ju. Fast jag skulle vilja få med det emotionella. Att köpa Kravmärkt är ett ställningstagande, ett slags omsorg som ytterst handlar om en känsla.Vad anser du är Kravs största utmaning framöver?– Att öka bredden så att vi får fler produkter, fler konsumenter och fler som ofta köper Kravmärkt. Sedan gäller det att lyckas med en klimatmärkning som är tydlig, enkel och trovärdig. Den tredje utmaningen blir lågkonjunkturen. Våra kunder kommer att prövas. Jag har gott hopp om att den nuvarande trenden kan hålla i sig, att vi inte kommer att lägga mindre pengar på just mat.Vilka Kravmärkta produkter saknar du?– Jag äter kött. Så jag önskar att det fanns mer svenskt Kravmärkt kött.Charlotta ErikssonMÖTETLars NellmerAktuell: ny vd för Krav från den 1 januari 2009Bakgrund: civilekonom som arbetat växelvis som produktchef, marknadschef och konsult samt projektledare med varumärken och designFödd: 1958 i StockholmBor: Skarpnäck i södra StockholmFavoritmat: lamm i alla formerVill äta middag med: Iggy Pop, ”min stora idol musikaliskt”, säger Lars Nellmer, och visar idolbilden han har i sin mobil