Öppnar dörrar för emv
– Vi är desto synligare i bakomliggande led gentemot leverantörerna, där bolaget är väl respekterat. Det är spännande att hela tiden söka nya samarbetsmöjligheter. Under de senaste tre åren har vårt arbete verkligen tagit fart, bland annat beroende på att vi har fått rätt folk i styrelsen, säger han.United Nordic ägs av Axfood, Norgesgruppen, danska Dagrofa och finländska Tuko, de fyra har 25 procent vardera. Arbetet är helt inriktat på inköp av emv med målsättningen att höja deras andel av den totala försäljningen. Sammantaget uppgår inköpen till omkring 1,2 miljarder kronor per år.Hundratals leverantörerAv de sammanlagt cirka 2 000 emv som säljs hos de fyra ägarna köps 700–800 in av United Nordic, bedömer Steinar Halvorsen. Bolaget förhandlar med flera hundra leverantörer runtom i världen och har kontrakt med ett hundratal.Anders Strålman, koncernchef för Axfood och dessutom vd för Hemköp, klargjorde nyligen att en del av strategin för att få den sargade kedjan på fötter är en satsning på emv och Eldorado. Axfood är för övrigt det företag som har högst andel emv av de fyra ägarna, cirka 20 procent. Målsättningen är att nå en andel på 25 procent.– Jag ser Anders Strålmans inriktning för Hemköp som en bekräftelse på att vårt sätt att jobba är korrekt, säger Steinar Halvorsen.– Vi jobbar hela tiden stenhårt med att pressa priserna och att hitta nya leverantörer och produkter.United Nordic är placerat hos Axfood i Solna. De fyra ägarna har alla sina egna strategier för emv, bolaget kliver in i bilden när det finns möjlighet att koordinera inköpen.Färre dagar på resaHur många resdagar har du på ett år?– Förr hade jag cirka 100, nu är jag nere på runt 50. Min roll är ofta att vara dörröppnare åt inköparna hos våra fyra ägare.Kan du ge några exempel på nyheter inom emv?– Det kan vara existerande produkter från leverantörer som vi ännu inte har samarbete med. Det kan också vara att ändra en förpackning eller att producera varan ännu billigare.Har du någon emv-favorit?– Fruktkonserverna är riktigt bra. Där ser jag egentligen inte behov av att ha något annat än private label, säger Steinar Halvorsen.Johan SedeniusMÖTETSteinar HalvorsenAktuell: vd för United Nordic som har en nyckelroll för utvecklingen av emv inom HemköpFödd: i Norge 1964Bakgrund: civilekonom, råvarumäklare, Norgesgruppen, United Nordic sedan 1999Bor: villa i BrommaFamilj: fru och två döttrarFritid: träning, gärna skidåkning och löpning, samt resorFavoritmat: thaimatVill äta middag med: Anders Strålman, Axfoods vd. ”Har inte haft tillfälle att prata någon längre stund med honom”