23948sdkhjf

Lågpris hjälper Tesco hemma

En stor satsning på kända märkesprodukter till låga priser hjälper Tesco att hålla stånd mot lågprisbutiker. Den nya serien innehåller mer än 350 produkter under namnet ”Discounter”, vilket ungefärligt översatt bli ”rabattgivare”.

Trots detta, försäljningen i Storbritannien utvecklades svagt under tredje kvartalet, vilket avslutades 22 november. Omsättningen i jämförbara enheter ökade med bara två procent. Men Tesco menar å andra sidan att nästan hela den tillväxten är i volym eftersom inflationen i princip är obefintlig.En ökning på två procent är den lägsta sedan 1993.Däremot steg försäljningen för Tesco totalt med 11,7 procent och detta beror främst på mycket stora ökningar i Asien.Utvecklingen i Storbritannien väcker nog ändå en del oro hos Tescos aktieägare: Sainsbury ökade med 3,9 procent under sitt kvartal som avslutades i oktober och Asda ökade 6,9 fram till september.Fast å andra sidan har de senaste två månaderna varit extrema, så siffrorna är nog inte jämförbara.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063