23948sdkhjf

Lågpris och eko ökar

De danska lågpriskedjorna har varit den finansiella krisens vinnare. De rapporterar försäljningsökningar på upp till 25 procent under de senaste tre månaderna. Samtidigt fortsätter ekovarorna att öka.

Det skriver den danska tidningen Berlingske Tidene i dag. Danmark har gott om lågpriskedjor: Aldi, Fakta. Lidl, Netto och Rema 1000. Danska konsumentverket tror att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta så längre krisen består.Denna trend är måhända inte så oväntad. Märkligare är kanske att försäljningen av ekologiska varor, som generellt sett är dyrare än konventionellt odlade, tycks fortsätta öka. Föreningen Økologisk Landcenter tror på en uppgång på 25 procent under helåret.– I stor utsträckning är det samma människor som både köper mer ekologiskt och som gör fler inköp i lågprisbutikerna, säger Flemming Birk på Retail Institute Scandinavia till tidningen.Under innevarande år tros de ekologiska varorna stå för 6,5 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Danmark.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063