23948sdkhjf

Knäckte kod för ökad försäljning

För fyra år sedan bytte Wasabröd perspektiv. Det var dags att sluta tala om knäckebrödsmarknaden och börja tala om brödmarknaden.

– Att vi och Leksandsbröd byter marknadsandelar med varandra gynnar ju ingen. Det är på marknaden som helhet vi ska växa, säger Karin Brynell, marknadsdirektör för Wasabröd.Och växt har företaget gjort det senaste åren. – Vi hakade på den stora fullkornstrenden och fick en hävstångseffekt.Kampanjen som gjorde jobbet heter Byt bröd och dyker fortfarande upp i reklamsammanhang. Även norrmännen och danskarna fick del av den. I grannländerna har knäckebrödskonsumtionen vuxit ännu mer än i Sverige, där vi redan äter fyra kilo per år och person.– Det är jätteroligt att kampanjen har haft effekt. Det märks på alla fronter, på försäljningen och på att folk kommenterar den. Och det är lätt att rekrytera, folk vill gärna jobba här.Snart ändras kriterierna för nyckelhålsmärkningen av bröd. Det är fullkorn som gäller, inte bara fibrer, samt mindre socker och salt. Även här ligger knäcke­bröd i vinnarhålet och bara en liten del av produktionen kommer att behöva förändras för att möta de nya kraven.Oprah lyfte knäcketI USA har fullkornstrenden varit stark länge. På paketet syns det tydligt om en produkt innehåller mycket fullkorn eller inte. Knäckebröd betraktas framför allt som hälsobröd. Inte minst sedan tv-stjärnan Oprah Winfrey fyllde ett av sina program härom året med nyttig mat. Hon hade fastnat för knäckebröd och talade varmt om Wasabröd så många gånger att folk trodde att Wasabröd hade betalat för uppmärksamheten.– Jag önskar att vi hade en sådan marknadsföringsbudget. Men det har vi inte. Vi hade aldrig haft råd att betala oss in till Oprah, det hade varit helt omöjligt, säger Karin Brynell.Efter showen rusade efterfrågan på företagets produkter i USA med 50 procent. Den uppgången har nu sjunkit igen.– Men vi ligger ändå på en högre nivå i dag, jämfört med tidigare, säger hon.Charlotta ErikssonMÖTETKarin BrynellAktuell: marknadsdirektör på Wasabröd, som lyckats med kampanjen Byt bröd och lanseringen av Solruta, har tillsammans med reklambyrån Forsman Bodenfors tilldelats utmärkelsen 100-wattarenFödd: 1963 i MalmöFamilj: man och två barnBor: hus i Stocksund norr om StockholmFritid: barnen, huset, sommarhuset i SkåneFavoritmat: gillar hälsosam vardagsmat, som stora färgglada fat med sallad, quinoa och färska grönsakerVill äta middag med: Oprah Winfrey (som talat varmt om Wasabröd i sin tv-show)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063