23948sdkhjf

Arla tar naturligt steg

(FRI KÖPENSKAP, ÅRHUS) Närmare naturen. Det är Arlas nya pay-off, alltså det budskap till marknaden som alltid ska trummas in tillsammans med loggan i det nya uppfräschade varumärket.

Steget

närmare naturen och mer färdigprodukter

är de bärande delarna i den nya femårsstrategi som den dansk-svenska

mjölkjätten presenterade vid ett pressmöte i Århus på torsdagen.


Den nya inriktningen

antogs av representantskapet, som är det kooperativa företagets högsta beslutande

organ. Och direkt efter skedde utrullningen i form av ett väl regisserat

pressmöte.Den nya strategin innehåller fem delar:Utveckla hemmamarknaderna, i vilka nu också inräknas Polen och Tyskland vid sidan av dagens Danmark, Storbritannien och SverigeSatsa på tre globala varumärken: Arla, Castello och LurpakFördubbla investeringarna i produktutvecklingUtveckla förädling av vassleproteinerMinska utsläppen av växthusgaser med 25 procent fram till 2020Nytt är också att Arla skapar ett aktiebolag, Arla Foods A/S, för att göra det lättare att skapa samarbeten med andra mejerier och företag för att växa på nya marknader. Möjlighet kommer också finnas för Arlas bönder att bli ägare i detta bolag.– Men det handlar inte om verksamheterna i Danmark och Sverige. Arla kommer att fortsätta vara ett kooperativt bolag, sade Arlas vd Peder Tuborgh med eftertryck.Han förklarade syftet med det nya bolaget med att ställa frågan om det verkligen är rimligt att 8 000 mjölkbönder i Danmark ensamma ska stå för alla de investeringar som kommer att behövas på den framtida mejerimarknaden.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063