Carrefour ökar mest på mindre butiker
Franska detaljhandelsföretaget Carrefour ökade sin försäljning med 6,8 procent under tredje kvartalet. Räknat på årets första nio månader var uppgången 8,0 procent, allt räknat i konstanta växelkurser.
Försäljningen på hemmamarknaden steg med 3,5 procent i tredje kvartalet. På marknaderna utanför Europa var ökningen 15,8 procent.44 procent av Carrefours försäljning sker i Frankrike, 37 procent i övriga Europa och resten i Asien och Latinamerika.I Frankrike är det supermarketkoncepten som utvecklas bäst. På nio månader var utvecklingen där +5,4 procent medan stormarknaderna ökade med 2,2. I det tredje kvartalet skedde en utjämning, +4,1 på supermarket och 3,5 på stormarknader.Drygt hälften av Carrefours försäljning i Frankrike kommer från stormarknaderna. Supermarket står för en fjärdedel.