23948sdkhjf

Kiwi-kedjan får baxläxa på kampanj

Norska livsmedelskedjan Kiwi får nu stark kritik från konsumentombudsmannen för en kampanj där man lovar ”skippa momsen på frukt och grönt”.

Norska KO menar att om man skriver så måste priserna på varugruppen verkligen ned med 14 procent, vilket är landets momssats på mat. KO tvivlar på att sänkningen är så stor och har begärt dokumentation på att denna justering verkligen gjorts.Kiwi har svarat att avdraget har gjorts i förhållande till företagets interna priser på varorna. Man hävdar vidare att kampanjen är bra ur en hälsomässig synpunkt, skriver Dagens Næringsliv.Men det argumentet biter inte på KO. Skippad moms innebär 14 procent lägre priser till konsument, inget annat. Nu kräver han att kampanjen stoppas eller att budskapet ändras. Annars dras kedjan inför Marknadsdomstolen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067