Dyrare råvaror sänker Cloetta Fazer
Omsättningen ökade dock med sju procent till 510 miljoner kronor. För att komma tillrätta med den sjunkande lönsamheten flaggar godisjätten för höjda priser.– Det operativa resultatet har försämrats till följd av ökade tillverknings-, försäljnings- och marknadsföringskostnader. De ökade tillverkningskostnaderna beror på högre priser för kakao, färsk mjölk och stigande energipriser. Därför kommer vi att behöva höja våra priser ytterligare samtidigt som vi måste se över den egna effektiviteten kontinuerligt, säger vd Jesper Åberg i en kommentar till rapporten.Den förkortade perioden beror på att företaget bytt bokslutsår från helår till perioden september - augusti. Vid årsskiftet delas dessutom bolaget upp i sina ursprungliga beståndsdelar, Cloetta och Fazer.Vd:n hoppas dock, om inte på tomten så i alla fall på julen.– Framför oss har vi julen, som i konfektyrbranschen är den viktigaste försäljningsperioden under året, fortsätter Jesper Åberg. Jag ser med tillförsikt fram emot julsäsongen, då vi av våra kunder har fått positiv respons på årets julsortiment.Räknat på årets första åtta månader steg försäljningen med åtta procent till 2 030 miljoner kronor. Rörelseresultatet sjönk påtagligt, från 160 miljoner till 100 miljoner. Då ingår ändå inte den nedskrivning av goodwill som gjorts till följd av den förestående delningen. Rörelsemarginalen, även den utan goodwillavskrivningen, sjönk från 8,5 procent till 5,0.