Karamellkungen sväljer konkurrent
– Förvärvet är ett viktigt steg i Candykings tillväxtstrategi och ger oss en miljardomsättning i Sverige. Med förvärvet kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu större valfrihet inom våra olika koncept och produktkategorier. Detta kommer i första hand beröra Sverige, men på sikt även våra övriga marknader. Vi har länge letat efter uppköpskandidater som breddar och stärker vårt erbjudande på det sätt som nu sker, säger Candyking Holdings vd Mika Olenius i ett pressmeddelande.Enligt Candyking innebär affären att Karamellkungens styrka som ledande aktör kan kombineras med entreprenörsandan hus utmanaren Godisprinsen. Vd för Godisprinsen, Dani Evanoff, blir vice vd i Karamellkungen.– Det är spännande att Mixsnax och Godisprinsen nu kommer att ingå i Candyking, det företag som var först med att ta lösviktsgodiset ut i butikerna, säger Dani Evanoff. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda våra kunder marknadens vassaste konceptalternativ inom konfektyr, lyxchoklad och naturgodis. De båda företagen har inte alltid varit bästa vänner. Så sent som i maj i år stämde Karamellkungen Godisprinsen på över tre miljoner kronor för att ha härmat lösgodiskonceptet.