Ahold ökade 1,2 procent under 2007
För fjärde kvartalet var siffrorna + 0,2 procent till 6,67 miljarder dollar konstanta växelkurser innebar det en uppgång med 6,5 procent.Ahold skriver i en kommentar att marknaden i Europa utvecklats bra. I USA har den oroliga ekonomin ännu inte fått effekt på de lokala marknaderna. Däremot har program med prissänkningar påverkat marginalerna.Holländska kedjan Albert Heijn ökade sin försäljning med 12,3 procent på helåret och med 12,6 under sista kvartalet. Total försäljning under året var 8 miljarder euro. Uppgången i jämförbara enheter var 7,9 procent.I USA steg försäljningen i Giant- Carlisle med 13 procent till 4,3 miljarder dollar på helåret. Orsaken var delvis ett förvärv av en kedja. Försäljningen i jämförbara butiker steg 3,7 procent.Affärsområdet Stop&Shop/ Giant-Landover ökade med 1,5 procent till 16,7 miljarder dollar under 2007. Jämförbara försäljningen steg med 3,2 procent på Stop&Shop men sjönk med 0,3 procent på Giant -Landover.