23948sdkhjf

Hallå…Cathrine Andersson, informationschef på Sveriges Bryggerier

Försäljningen av flaskvatten har ökat trots klimatdebatten, hur ser du på det?

– Från vår sida och enligt vår statistik så såg vi redan i november att det inte minskade utan snarare ökade. Men man vet ju inte hur siffrorna skulle sett ut om det inte hade blivit någon debatt. Vad beror det på?– Det är svårt att veta vad som styr vad och man vet inte hur utvecklingen skulle blivit på lång sikt. Personligen tror jag att konsumenterna anser att debatten behöver nyanseras en del. De upplever nog inte att de är totala klimatbovar för att de dricker en flaska vatten. Tittar man på de totala siffrorna så dricker vi ju väldigt mycket mindre vatten på flaska än vad man gör i andra länder. Men det beror ju på att vi har ett bra vatten i kranen här i Sverige. Vi har också världens bästa återvinningssystem som innebär att förpackningarna cirkuleras och det gör att konsumenterna upplever att vi är duktiga och att vi har kontroll här i Sverige. Det är en stor ökning av smaksatta vatten och de kan ju inte ses som alternativ till kranvatten för konsumenterna väljer dem för att de smakar gott.Blev det någonsin en minskning i försäljningen av flaskvatten?– Nej, inte totalt på vatten, det har vi inte sett. Vi dricker fortfarande lika mycket som tidigare men vi ändrar vårt beteende och gör nya val mellan olika kategorier. Men totalen har ökat rejält. Anser du att vattenkonsumtionen har varit opåverkad av klimatdebatten?– Nej, den har säkert påverkat lite. Några konsumenter har valt att inte dricka flaskvatten men vi har inte sett de alarmerande siffrorna det talades om inledningsvis.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063