23948sdkhjf

Hallå…Olle Göransson, delägare i Torfolk gård

På din gård tillverkar ni ekologisk sylt, saft och marmelad och ni hade en ökning förra året med 17 procent. Vad beror den på?

– Den beror på flera saker för det första är det en allmän ekologisk trend i samhället så det är många som sysslar med samma saker som vi som också märker en ökning. Men sedan handlar det om att vi har blivit mycket bättre på att hitta ut och möta den här trenden vi har varit väldigt aktiva på försäljningssidan det senaste året. Under förra året hade vi en omsättning som låg på 8 miljoner kronor och det kan man jämföra med året innan då vi låg på 6,3 miljoner.Hur har det sett ut de senaste fem åren?– Då har det varit en ganska jämn nivå så vi märker av ett tydligt trendbrott det senaste året.Har ni någon storsäljare som ökat mycket?– Ja, det är vår lingonsylt som går bäst och vi har hittat några nya kunder som har hakat på den. Annars ser vi en ökning rakt över alla våra produkter.Ni har startat en export till Japan, äter japanerna sylt?– Ja, det finns några undantag med människor som gillar sylt. Det bor ju så många miljoner i Japan. Vi säljer våra produkter genom det japanska företaget Akvavit som specialiserat sig på produkter från norden.Hur äter japanerna sylten, det är väl knappast till pannkakor?– Nej, de äter den på bröd och kex, det är vår erfarenhet. Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093