Gunilla Franck- Leppäkoski: In med fler tjatmorsor i butiken!
Gunilla Franck-Leppäkoski,reporter påFri KöpenskapEn kvinnlig varuhuschef kritiserades en gång lite syrligt för att vara alltför detaljorienterad. Men är inte detaljorientering just precis vad som behövs i varenda butik? Omsorg om detaljerna, i synnerhet när man handskas med färskvaror – och omsorg om att de som hanterar känsliga färskvaror vet vad de håller på med. För att fungera måste livsmedelslagens bestämmelser kopplas till begriplighet och sunt förnuft i vardagen, inte kännas som något onödigt som myndigheterna har hittat på, eller som påbjudits av en kvalitetschef på huvudkontoret, och som man gärna fixar till på sitt eget sätt när stressen ökar.I mindre butiker kunde handlaren själv hålla ett öga på att rutinernafungerade bakom disken, men i dagens halvmiljardbutiker tycks logistiken ha tagit över helt – mycket varor in, mycket varor ut – fort, fort. Och omsorgen om detaljerna riskerar att spädas ut om inte delegeringen fungerar hela vägen. Det är här många butiker skulle behöva en morsafunktion (kvinnlig eller manlig) som har till uppgift att se till att det är ordning och reda och rent även i hörnorna, och som har mandat att tjata om sådant som kan tyckas vara småsaker, men som kan bli katastrofala om kunder blir sjuka – eller om Janne Josefsson skulle dyka upp. Det handlar om att händer ska tvättas på rätt sätt, redskap och beredningsutrymmen hållas rena, kylvaror tas om hand, vissna grönsaker plockas bort, hyllor fyllas på, märkningsregler följas, köttfärs som tappats på golvet kastas...Sånt där som morsor brukar tjata om.