Hallå… Mats Ovegård, ansvarig för Icas färskvaror
– Det känns bedrövligt. Det är hemskt att ett antal butiker missbrukat vårt förtroende på det viset.Tror du att liknande fusk förekommer i flera Icabutiker än de som slumpmässigt blev belysta i programmet?– Nej, jag känner inte till några sådana butiker.Förekommer liknande fusk hos andra kedjor?– Det får du fråga butikerna om. Det tror jag inte det vore bedrövligt i så fall.Vad ska du göra åt det här?– Vi fick reda på det här sent i fredags kväll och direkt i helgen gick vi på de här butikscheferna. Vi har satt igång åtgärder här på Ica.Kan du berätta om dem?– Vi har en interaktiv utbildning som är frivillig och nu har vi gjort om den till att vara obligatorisk. Det innebär att alla butiker måste genomföra utbildningen innan januari nästa år. Vi har också köpt in tjänster från ett externt företag som ska göra en intern revision när det gäller hygien i samtliga Icabutiker.Vilket företag är det?– Det vill jag inte gå in på men det är ett seriöst och välkänt företag som alla i branschen känner väl till.Vad ger du för råd till Icas butikschefer som ska möta oroliga kunder i dag?– Jag tycker att alla ska stå i sin butik och förklara för sina kunder så att de slipper vara oroliga. Det skulle jag göra om jag vore butikschef.Anser du att kunderna lugnt kan fortsätta att trilla köttbullar av Icas färs?– Det vill jag påstå att de kan göra.Camilla Myrsten